رولبرینگ استوانه‌ای

رولبرینگ استوانه ای از آن دسته بیرینگ‌هایی است که در آنها سیلندرهای (استوانه) فلزی به عنوان عناصر چرخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقابل ساچمه‌های فلزی مورد استفاده در بلبرینگ‌ها قرار دارند.

به همین ترتیب، عناصر چرخشی یا همان غلطک‌ها دارای سطح تماس (خطی) بیشتر با حلقه خارجی رولبرینگ هستند و بارهای توزیع شده را در سطح وسیع‌تری پخش می‌کنند و متعاقباً، ظرفیت بار شعاعی آنها نسبتاً زیاد است و در مقایسه با دیگر انواع رولبرینگ از تحمل بیشتری در سرعت‌های بالا برخوردار هستند.

انواع مختلفی از رولبرینگ‌های استوانه‌ای وجود دارد. رولبرینگ‌های استوانه‌ای تک ردیف محبوب‌ترین نوع و قابل تفکیک هستند که این مسئله باعث سهولت نصب و پیاده‌سازی می‌شود. با این حال، ممکن است رولبرینگ‌های استوانه‌ای تک ردیف نتوانند در برخی از موارد، بار شعاعی وارد شده را تحمل کنند. از همین رو، رولبرینگ استوانه‌ای دو ردیف و چند ردیف مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا ظرفیت بار شعاعی بیشتری را ارائه می‌دهند و همچنین می توانند بارهای محوری را در یک جهت منتقل کنند.

رولبرینگ‌های استوانه‌ای دو ردیفه، قدرت بسیار زیادی در تحمل بارهای شعاعی بالایی داشته و به دلیل دقت بالای آنها از نظر تلورانس، در ابزارهایی که کار با آنها مستلزم دقت بالایی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی قفسه‌های مورد استفاده در رولبرینگ‌های استوانه‌ای از جنس فولادی پرس‌کاری شده یا برنج هستند، اما گاهی اوقات بسته به نوع کاربرد، قفسه‌های پلی‌آمیدی قالب‌ریزی شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. هستند.

به طور کلی، رولبرینگ‌های استوانه‌ای، به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترکیبی از ظرفیت تحمل بار بالا، سرعت متوسط و قابلیت تعویض آسان، آنها را به یکی از محبوب‌ترین انواع بیرینگ تبدیل کرده است.

رولبرینگ‌های استوانه‌ای دارای مصارف متعدد در صنایع مختلف هستند. از جمله:

نفت و گاز

جعبه دنده (گیربکس)

توربین‌های بادی

ماشین ابزارها

موتورهای الکتریکی

پمپ‌ها

کارخانه‌های تولید فولاد و …

 

 

پروژه های مرتبط