مقالات آموزشی

دانستنی‌های عمومی بیرینگ (7)

m9

حداقل بار لازم

حال، به آخرین مرحله از گام سوم فرآیند انتخاب بیرینگ‌ها، یعنی حداقل بار لازم رسیدیم.

در مصارفی که اندازه بیرینگ توسط عواملی غیر از بار تعیین می‌شود، برای مثال تعیین قطر شافت که به دلیل شرایط موجود از قبیل سرعت بحرانی تحمیل می‌شود، بیرینگ ممکن است به اندازه و ظرفیت تحمل بار بارگیری نشود. در این قبیل موارد که میزان بار کمتر از مقدار تحمل بیرینگ است، مکانیزم‌های خرابی بیرینگ عمدتاً چیزی غیر از خستگی مانند لغزش و لکه‌زدگی بر روی شیار حرکت ساچمه‌ها و آسیب به قفسه می‌باشد. از همین رو برای اطمینان از عملکرد مطلوب، بایستی بیرینگ‌های در حال چرخش همیشه تحت حداقل مشخصی از بار باشند. به عنوان یک قاعده کلی، حداقل بار لازم اعمالی برای بلبرینگ‌ها 0.01 C‌ و برای رولبرینگ‌ها 0.02 C تعیین شده است. میزان دقیق برای هر بیرینگ با جزئیات لازم در دفترچه‌های راهنمای محصولات کارخانجات مشخص شده است.

اهمیت اعمال حداقل بار لازم در مواردی که بیرینگ با شتاب سریع یا شروع و توقف‌های بسیار ناگهانی مواجه است و یا در مواردی که سرعت بیرینگ حداقل 50% سرعت محدود کننده (درخصوص سرعت محدود کننده در گام پنجم بیشتر توضیح خواهیم داد) ذکر شده در جدول محصولات شرکت‌های تولید‌کننده باشد، بیشتر است.

در صورت عدم تامین حداقل بار لازم، اقدامات جایگزین زیر پیشنهاد می‌شود:

  • از بیرینگ با ابعاد کوچکتر استفاده کنید.
  • روش‌های خاص روان‌کاری و یا کاربرد را در نظر بگیرید.
  • استفاده از بیرینگ‌های ضد سایش را مدنظر قرار دهید. این نوع از بیرینگ‌ها دارای پوشش کربنی مقاوم در برابر سایش هستند که این پوشش مخصوص می‌تواند بر روی ساچمه‌ها یا همان عناصر غلطنده و مسیر حرکت آنها یا همان ریس اعمال شود. این پوشش‌های کربنی سختی و مقاومت مواد زیرین را حفظ کرده و مقاومت بیرینگ را در برابر اصطکاک و سایش بهبود می‌بخشد. در طول دوره کارکرد، مقداری از این ماده پوششی کربنی به سطوح مقابل که بدون پوشش هستند منتقل می‌شود و باعث کاهش اصطکاک و بهبود مقاومت در برابر پوسته شدن، سایش و لکه‌زدگی می‌شود.
  • اعمال پیش بار را حتما در نظر داشته باشید ( درخصوص پیش بار در گام هفتم بیشتر توضیح خواهیم داد.)
در مقاله بعدی به گام چهارم انتخاب بیرینگ‌ها یعنی موضوع روان‌کار خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *