مقالات آموزشی

آینده نصب و راه اندازی بیرینگ‌ها

m3

نصب و راه‌اندازی بیرینگ یکی از مهمترین جنبه‌های عملکرد و عمر مفید بیرینگ است. برآوردها نشان می‌دهد که از هر 6 خرابی زودرس بیرینگ در مصارف صنعتی، یک خرابی مربوط به خطای در نصب و رسیدگی به بیرینگ است. اکنون، به لطف یک ابزار دیجیتالی جدید، می توان از بسیاری از این موارد جلوگیری کرد.

بیرینگ‌ها عناصر قابل اطمینان ماشین‌آلات هستند که تا زمانی که به درستی سوار و نگهداری شوند، می‌توانند عمر طولانی و عملکرد مناسب را فراهم کنند. اما نصب صحیح علاوه بر نیاز به تجربه و همچنین مراقبت، تمیزی و دقت به استفاده از روشها و ابزارهای مناسب نیز نیاز دارد. ، بیرینگ‌ها  به عنوان اجزای دقیق یک دستگاه، باید با دقت بیشتری مورد رسیدگی قرار بگیرند.

پیش از همه، یاتاقان صحیح نصب شده نیاز به آماده سازی دارد. برای اولین بار، شما باید نوع، اندازه و تیپ بیرینگ مناسب را شناسایی کنید. همچنین دانستن اینکه بیرینگ در کجا نگهداری (انبارداری) شده است، در قفسه هایی که تحت لرزش قرار نگرفته اند، در یک مکان خشک، در بسته‌بندی اصلی و باز نشده خود و به دور از آلودگی و خوردگی، بسیار مهم است. بعلاوه، شما به یک محیط نصب نیاز دارید که بیرینگ به اندازه کافی از رطوبت، گرد و غبار، براده و سایر تراشه‌ها و باقیمانده‌های حاصل از فرآیندهای ماشین‌کاری محافظت شود.

گام مهم دیگر کشف ترتیب صحیح مونتاژ اجزای مختلف است. علاوه بر این، ممکن است به نوع و مقدار معینی از روان‌کار نیاز داشته باشید که جزئیات این اطلاعات را حتما بدست آورید. هنگامی که سرانجام بیرینگ آماده نصب شد و تمام قطعات، ابزار، تجهیزات و اطلاعات لازم را در دسترس دارید، باید اطمینان حاصل کنید که روش نصب مناسب را انتخاب کرده‌اید. آیا از روشهای مکانیکی ابتدایی نصب سرد یا روش تزریق روغن تصفیه شده استفاده می کنید؟ و یا اینکه نصب داغ بیشتر به کار شما می‌آید؟ با توجه به ریزه‌کاری‌های مربوط به نصب بیرینگ‌، روشن است که دسترسی سریع به اطلاعات مناسب بسیار مهم است.

با این حال، برای بسیاری از تکنسین‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌های نصب ممکن است چندان مهم به نظر نرسد. آنها با تکیه بر سالها تجربه، بیشتر کارها را بدون کمک حل و فصل می‌کنند. اما مسائل مربوط به مدیریت زمان برای اکثر افراد می تواند طاقت فرسا باشد. در یک کارخانه، انجام سریع امور و وظایف متعدد ومتنوع روزمره برای افراد یا تکنسین‌ها، بدان معناست که اساساً وقت کافی برای متخصص شدن در نصب بیرینگ ندارند. اما با توجه به پیچیدگی‌های موجود از نظر ذخیره‌سازی، ایمنی، کاربری، ابزار، اجزا، فرآیند نصب صحیح و غیره، تکیه بر تجربه عمومی نگهداری از بیرینگ‌ها شاید کافی نباشد.

حتی با تجربه مناسب، اگر ندانید چه نوع بیرینگ مناسبی را باید جایگزین کنید، چه می‌کنید؟ یا اگر بیرینگ در هنگام تلاش برای تعویض، مستقیم از محفظه (هوزینگ) خارج نشود، چه می‌کنید؟ صرف وقت برای شناسایی نوع بیرینگ و جستجوی دستورالعمل‌های نصب صحیح هنگامی که همزمان درگیر انجام کارهای مهمی هستید، می‌تواند استرس‌زا باشد. یک برنامه فشرده کاری نه تنها زمان جستجو برای یک کتابچه راهنما برای یافتن اطلاعات مربوط به بیرینگ مناسب را دشوار می‌کند، بلکه بر پیگیری کار و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوطه با سایر اعضای تیم تأثیر نیز تاثیر گذار است. راه حل‌های موجود برای تحویل کار به دیگران کمیاب است و تیم‌های تعمیر و نگهداری در تلاشند تا روش‌های کارآمدتری برای کار مشترک پیدا کنند.

اما فقط انتخاب بیرینگ، نصب یا روال معمول نیست که بسیاری از شرکت‌ها را در عملیات تعمیر و نگهداری خود به چالش می‌کشد. تعدادی از شرکت‌ها نیز از کمبود نیروهای ماهر رنج می‌برند. در همین حال، در کنار فشار برای افزایش قابلیت اعتمادپذیری به نیروی انسانی، همچنین تقاضا برای کاهش هزینه ها و سطح کارکنان در حال افزایش است. به هر طریقی که به این مسئله بنگرید، به نظر می‌رسد برای بیشتر متخصصان تعمیر و نگهداری، تضادی بین نیاز به کارایی و دقت وجود دارد.

بسیاری از شرکت‌ها برای یافتن ابزارها و راه‌حلهای جدید، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت بیرینگ و خدمات مربوطه، به SKF مراجعه می‌کنند. نصب بیرینگ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. لینوس والتریوس (Linus Waltherius)، مدیر ارشد پروژه SKF Technology، با هدف مشخص توسعه یک راه‌حل عملی و قابل دسترس، به ترسیم مشکلات و موانع نصب بیرینگ‌ها پرداخت و در این راستا، به سرعت یک فرضیه عملی شکل گرفت: “اگر شما بتوانید تمام دانش لازم برای نصب موفق بیرینگ را در کف دست خود بدست آورید، چه می‌کنید؟”

به نظر می‌رسید که این ایده با آنچه که تکنسین‌ها و کارشناسان تعمیر و نگهداری بیرینگ، بدنبال آن بودند، مطابقت داشته باشد. لینوس می‌گوید: “وقتی از مشتریان خود پرسیدیم که چگونه می‌توانیم از فناوری جدید برای حمایت بهتر از آنها در هنگام کار با بیرینگ‌ها استفاده کنیم، پاسخ آنها بسیار مشخص بود: دسترسی سریعتر به اطلاعات محصول و دستورالعمل‌های نگهداری.”

بعدها نتیجه بسیاری از مصاحبه‌ها، کارگاه‌ها و تست‌ها، به راه حلی با عنوان SKF Bearing Assist تبدیل شد، یک برنامه کاربردی آسان برای تلفن همراه که هدف آن تضمین نصب سریع، صحیح و آسان از طریق یک فرآیند گام به گام در کل روش نصب است.

این ابزار دیجیتالی جدید برای پشتیبانی از هر کسی است که بیرینگ نصب می‌کند. با وارد کردن مشخصات بیرینگ یا اسکن بارکد روی بسته بندی، کاربر می‌تواند به اطلاعات محصول و دستورالعمل‌های نصب دسترسی پیدا کند. بررسی جزئیات بیرینگ برای اطمینان از اینکه بیرینگ قبل از نصب درست انتخاب شده است، همانطور که در بالا گفته شد، حیاتی است و با جستجوی ابعاد و نوع بیرینگ، کاربران می‌توانند بلبرینگ مناسب را انتخاب کرده و همچنین از جدیدترین تغییرات بیرینگ خود مطلع شوند.

این برنامه همچنین پشتیبانی از اقدامات لازم برای آماده‌سازی‌های پیش از نصب، از جمله اطلاعات مربوط به ابزار و تجهیزات مناسب را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، چک لیستی وجود دارد تا مطمئن شوید چیزی فراموش نشده است. لینوس توضیح می‌دهد: “برنامه جدید SKF Bearing Assist نه تنها به شما امکان می‌دهد در هنگام نصب بیرینگ در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید، بلکه در واقع مهارت و روش نصب شما را بهبود می بخشد.”

اما این برنامه قابلیت‌های بیشتری دارد. در واقع ، هدف از ایجاد این نرم‌افزار، کمک به ایجاد روال‌های کارآمد برای نگهداری بیرینگ است. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک تیم ایجاد کنید و از همکاران برای تبادل تجربه و دانش دعوت کنید. همچنین قابلیت به اشتراک گذاری یادداشت‌ها و عکس‌های عملیات نصب بیرینگ توسط اعضای تیم برای انتقال و تحویل بدون دردسر کار به تیم بعدی، وجود دارد. به طور خلاصه ، SKF Bearing Assist همه چیز را از برنامه‌ریزی تا تکمیل و به اشتراک‌گذاری تحت پوشش قرار می‌دهد تا مطمئن شوید که اطلاعات و دستورالعمل‌های مناسب برای نصب موفقیت آمیز همیشه در دسترس است.

یکی از رویکردهای اساسی که باعث روند شکل‌گیری و توسعه برنامه شد، تلاش بی‌وقفه صنعت‌گران برای جذب و استخدام متخصصان و افراد خبره و کاربلد در امر تعمیر و نگهداری بیرینگ بود. این به معنای تقاضای روزافزون برای توسعه ابزارهای دیجیتالی موثری بود که منجر به پشتیبانی از کسانی می‌گردد که تجربه میدانی و عملی طولانی مدت در این عرصه ندارند. همانطور که لینوس می گوید: “ما به وضوح نیاز به ابزاری داشتیم که بتواند افراد جدید را به متخصص تبدیل کند.”

نصب در واقع یکی از مراحل حیاتی از چرخه عمر یک بیرینگ است، که تا حد زیادی بر بهره‌وری و قابلیت اطمینان بیرینگ در کاربردهای صنعتی تأثیر می‌گذارد. با این نرم‌افزار، راه حل برای بسیاری از مشکلات در نصب بیرینگ مرتفع شده و در دامنه دیجیتال و در دسترس تمام کاربران قرار می‌گیرد.

SKF Bearing Assist کمک بهتر و در دسترس‌تری برای همه، چه پیشکسوتان و چه تازه کارها ارائه می‌کند. این نرم‌افزار نه تنها کمک مفیدی در نصب بیرینگ‌های SKF‌، بلکه قابلیت استفاده برای دیگر برندهای بیرینگ نیز دارد.

در ادامه میتوانید اپلیکشین SKF را دانلود کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *